Friday 18 May 2012

Blogging is hot

Of course, We  Knew  This.  But always nice if someone else confirms it.


Moeders blog leeft

Aaf_Brandt_Corstius.jpgAAF BRANDT CORSTIUS − 18/05/12, 00:00 Volkskrant
Het bloggen is doodverklaard, maar niet in de niche van de mamablogs. Thuisblijfmoeders creëren een mooie wereld vol prachtige kinderen en nijvere huisvlijt en vergaren (diep-jaloerse) volgers en soms commercieel succes.
Ze is 32, ze heeft twee zoontjes en een man die veel werkt. Zelf werkt ze niet, want: 'Ik heb altijd gezegd: ik heb geen ambitie'. Ze begon een blog over haar leven, waarin ze zichzelf Mme ZsaZsa noemt. Ze blogt over de kinderen, de moestuin, over de kleding die ze zelf naait, over haar besluit om vegetariër te worden en over de sleutelhangertjes van lego die ze als afscheidscadeautje maakte voor de kinderen in de klas van haar zoon toen ze hem op een andere school deed. Ze blogt over haar weekmenu's: in een prachtig handschrift uitgeschreven menu's voor de hele komende week, met daarop deze week onder andere 'de allereerste rabarbercrumble'.

Met haar blogs vergaarde Mme ZsaZsa een hoop fans en volgelingen, die ook zelf rokjes wilden maken en wortels wilden telen. Vierduizend mensen kijken er per dag op haar blog. Voor die volgelingen maakte ze het boek Allemaal rokjes, met uitbundig getekende patronen voor, inderdaad, rokjes. Dat boek bereikte in de afgelopen maand de nummer 1 op de bestsellerlijst van België. Waar Mme ZsaZsa zelf vooral opgetogen over is, is dat ze daarmee boven Jeroen Meus uitgestegen is, een Zeer Bekende Vlaming - een kok die goedverkopende kookboeken schrijft.

Het is een mooi rags to riches-verhaal: bloggende huisvrouw wordt bestsellerauteur. Maar Mme ZsaZsa, echte naam Kim Leysen, is niet de enige mamablogster die succes boekt. In Nederland en Vlaanderen zijn er meer die met hun blog geld verdienen, hun maatschappelijke visie onder duizenden vrouwen verspreiden of gewoon hyperpopulair zijn door hun vrolijke tekst met poëtische beelden. Het bloggen mag doodverklaard zijn, want vervangen door Twitter en Facebook, maar de mamablogs zijn springlevend.

Mamablogs zijn er veel, maar de meeste blijven steken op het niveau 'koddig': ingeflitste foto's van kinderen die grappend Dumpie of Bang-Bang genoemd worden, met net iets te lange verhalen over het paasuitje naar de Efteling. Een bekende Vlaamse mamablogster, de Disfunctionele Huisvrouw, noemt dit type blogs: 'Kijk eens naar mijn kindertjes en bewonder vooral hun mond vol spinazie'.

Maar een aantal fulltime moeders weet hoe je dat beter aanpakt, en zij maken deel uit van wat je een internationale beweging zou kunnen noemen. Hun blogs zien er aantrekkelijk uit, met Hipstamatics van de kinderen (immer in zelfgemaakte of vintage kleding), close-ups van de seizoens- of vergeten groenten die ze aan het bereiden zijn en foto's van de kleding die ze zelf naaien. Want daarin komen bijna alle echt populaire mamablogs overeen: de vrouwen die ze maken, zijn van de ouderwetse huisvlijt en schamen zich daar niet voor. 'Het is een trend', zegt Kim Leysen, 'toen ik begon, naaide niemand en nu naait 80 procent van de mensen die ik ken.' Maar het is niet alleen het naaien. Zij denkt dat het teruggaan naar het breien, borduren, koken, bakken en moestuinieren aantrekkelijk is omdat haar generatie het nooit heeft gedaan, en de generatie ervoor ook niet. 'Daarvóór was het een noodzaak. Nu ontdekken we hoe leuk het is om onze eigen kleren te maken, om zélf al die dingen te doen. En om het leven simpel te houden; dat je niet helemaal naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen om vakantie te houden, maar dat het in de Ardennen ook heel aangenaam kan zijn. Mensen beseffen dat het gewoon leuk is.'

Die kleine wereld van naaimachine, moestuin en kinderen heeft inderdaad iets woest aantrekkelijks voor de volgers, onder wie ikzelf. Ook het vrolijke, het dromerige aan de blogs maakt ze zo fijn - ze focussen zelden op poepluiers en luizen, maar maken van het moederlijk leven een paradijselijk verhaal, of in ieder geval een verhaal met humor. 'Ik blog over dingen die mij blij maken, dingen die ik graag doe, graag eet of kook. De avonturen en het chaotische leven van ons gezin. Als ik daarmee mensen 'inspireer' is dat mooi', zegt Daan Rot van het blog Maandag Daandag, moeder van Elvis (10), Rover (7), Wolf (4) en Maantje Piet (bijna 1), vrouw van zanger Jan Rot en een grootheid in de mamablogwereld vanwege haar poëtische, korte blogs over haar vele kinderen, haar naaiprojecten, haar man en haar zelfgegutste stempels. Inmiddels is ze ook ontdekt door de tijdschriften, die haar vragen voor verhalen en tutorials over, bijvoorbeeld, zelfmaaksnorretjes voor kinderen.

Keihard jaloers
Mijn eigen interesse voor de mamablogs is tweederde 'dit wil ik ook' en eenderde 'ik word hier zo jaloers van dat het bijna masochistisch is'. Twee vriendinnen van me, beiden werkend, moeder en fanatiek mamablog-volgster, verwoorden het zo: 'Het is behalve voyeurisme ook zelfkwelling. Je confronteert jezelf met hoe het beter, creatiever, uitbundiger en liefdevoller kan. Zelf pruts je wat aan met wc-rollen en crêpepapier; zij maken er een waanzinnig mooie muurdecoratie van.' De ander, een vaste volgster van de prachtige mamablog Maandag Daandag, zegt: 'Ik ben keihard jaloers, vrees ik. Ze doet alleen maar leuke, fantasievolle dingen met haar kinderen. Laatst nog: een minimoestuintje met een kabouter.' 'Lezeressen mailen mij weleens dat ze jaloers zijn,' zegt Kim Leysen. 'Ik maak natuurlijk ook ontzettend saaie dagen mee. Maar daar blog ik niet over. Dat is niet interessant.'

Leysen is haar blog niet begonnen omdat ze meer erkenning voor het thuismoederschap wilde, zegt ze ('zo zwaar is het namelijk niet'), wel om meer contact met volwassenen te krijgen. Andere mamabloggers hebben wel een maatschappelijke missie: Meisjesmama, alias Stien Schrijvers (1.500 unieke bezoekers per dag) verwerkt een milieuvriendelijke boodschap in haar berichten: 'Wij zijn sinds tweeënhalf jaar auto-eigenaar af en dat is in België redelijk zeldzaam, zeker met drie jonge kinderen. Ik wil de boodschap uitdragen dat de fiets een heerlijk alternatief kan zijn. Maar ik wil niet belerend zijn.'

In Nederland blogt de veelgelezen Nicole Orriëns van Het Moederfront omdat ze van schrijven houdt, maar ook om 'een tegengeluid' te laten horen over het thuisblijfmoederschap. Ze is de moeder van Maartje (16), Jan (15), Teuntje (13), Ot (11) en Piet (8). 'Ik vind het belangrijk dat er een ander geluid klinkt in het geweld van de roep om vrouwelijke arbeidsparticipatie. Dat zorg en opvoeding ook werk zijn en waarde hebben, en niet het equivalent zijn van nietsdoen. Fulltime moederen is net zo goed een bijdrage aan de maatschappij als een betaalde baan.'

Orriëns is zelf naast moeder inmiddels ook professioneel blogger, want ze bestiert buiten Het Moederfront nog vele andere blogs, waaronder een over waterwratten, een genaamd Huisvlijt (met 30 duizend unieke bezoekers per maand) en Ren Mama Ren over hardlopen. 'Toen mijn jongste naar school ging, ben ik mijn blogs gaan uitbreiden en nu heb ik er een stuk of twaalf over verschillende onderwerpen, waaronder twee Engelstalige.' Orriëns' blogs worden zo goed gelezen dat zij adverteerders vond, en inmiddels kan ze sommige maanden leven van het bloggen.

Dat is de bedoeling, want de kinderen zijn naar school, ze hoeft niet meer fulltime te moederen. 'Bloggen is mijn werk, en er moet brood met beleg op de plank. Wel ben ik kritisch over het type advertenties. Zo zal ik niet een advertorial plaatsen om kinderopvang te promoten.' Orriëns blogt inmiddels veertig uur per week. 'Ik plan mijn werk rondom de schooltijden van de kinderen, en zit voor ze klaar met het verguisde kopje thee als ze uit school komen. Want ik ben ervan overtuigd dat dat heerlijk voor ze is.'

Maandag Daandag: voor mooie plaatjes van kinderen en om te leren hoe je een plofbroek of een letterstempel maakt (maandagdaandag.blogspot.com)

Mme ZsaZsa: inspirerende weekmenu's, moestuinnieuws, naailes en de komende tijd gratis jurkpatronen (madamezsazsa.blogspot.com)

Het Moederfront: komische dialogen van een thuisblijfmoeder met vijf kinderen (dagboekvaneenthuisblijfmoeder.blogspot.com)

Disfunctionele Huisvrouw: voor wie mamablogs te zoet vindt; een thuisblijfmoeder die hard afgeeft op de ecodag op school en vertelt over haar diepe verlangen naar de menopauze (disfunctionelehuisvrouw.be)

TTYL XOXO



Photobucket

No comments:

Post a Comment

Don't worry if your comment doesn't show up immediately.It takes a while, but it will!